FAT Podróże:O FAT Podróże: Różnice pomiędzy wersjami

Z FAT Podróże
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Idea)
(Czego nie uzupełniać?)
 
(Nie pokazano 20 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
 
Głównym celem stojącym za powstaniem tego serwisu, jest ułatwienie procesu planowania międzynarodowej podróży na motocyklu.
 
Głównym celem stojącym za powstaniem tego serwisu, jest ułatwienie procesu planowania międzynarodowej podróży na motocyklu.
  
*Często, jedną z największych barier powstrzymujących przed wyruszeniem w podróż bliższą lub balszą, jest ogólnie pojęta '''Biurokracja'''. Nawarstwiające się zestawy umów międzynarodowych, przepisów wjazdowych i wizowych, zasad celnych potrafi początkującego motocyklowego turystę bardzo zniechęcić. Czy do tego kraju potrzebuje czegoś poza [[zielona karta | zieloną kratą]]? Czym jest to całe CDP i jak je dostać, aby zostało coś na paliwo? Gdzie załatwić wizę do Iranu? Czy do chcąc wjechać motorem do Indii muszę faktycznie kupić bilet lotniczy i zarezerwować hotel, czy to może w Chinach obowiązuje ta zasada?  Myślę że każdy z nas zadawał sobie na którymś etapie motocyklowania tego typu pytania. Szukając wśród zasobów internetu, nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na te pytania w jednym miejscu. Owszem, szczątkowe odpowiedzi można znaleźć w licznych forach podróżnych, stronach ambasad, ministerialnych czy PZM (...) ale nigdy nie było to przejrzyście uporządkowane. Do tego przeważnie mieszają się zasady wjazdu samochodem, pieszo, samolotem i rzadko kiedy ktoś w ogóle wspomina o wjeździe motocyklem, a planowanie pierwszej podróż przez kraję inne niż UE to już w ogóle zawrót głowy. Ułatwienie tego procesu to priorytet dla tego serwisu.
+
*Często, jedną z największych barier powstrzymujących przed wyruszeniem w podróż bliższą lub balszą, jest ogólnie pojęta '''Biurokracja'''. Nawarstwiające się zestawy umów międzynarodowych, przepisów wjazdowych i wizowych, zasad celnych potrafi początkującego motocyklowego turystę bardzo zniechęcić. Czy do tego kraju potrzebuje czegoś poza [[zielona karta | zieloną kratą]]? Czym jest to całe [[CDP]] i jak je dostać, aby zostało coś na paliwo? Gdzie załatwić wizę do [[Iran | Iranu]]? Czy chcąc wjechać motorem do [[Indie | Indii]] muszę faktycznie kupić bilet lotniczy i zarezerwować hotel, czy to może w [[Chiny | Chinach]] obowiązuje ta zasada?  Myślę, że każdy z nas zadawał sobie na którymś etapie motocyklowania tego typu pytania. Szukając wśród zasobów internetu, nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na te pytania w jednym miejscu. Owszem, szczątkowe odpowiedzi można znaleźć w licznych forach podróżnych, stronach ambasad, ministerialnych czy [[PZM]] (...) ale nigdy nie było to przejrzyście uporządkowane. Do tego przeważnie mieszają się zasady wjazdu samochodem, pieszo, samolotem i rzadko kiedy ktoś w ogóle wspomina o wjeździe motocyklem, a planowanie pierwszej podróż przez kraję inne niż [[UE]] to już w ogóle zawrót głowy. Ułatwienie tego procesu to priorytet dla tego serwisu.
*Równolegle, także aby ułatwić proces przygotowania do wyruszenia w trasę na motocyklu, część serwisu poświęcona zostanie sprawom technicznym. Propozycje list pakunkowych na trasy o różnych długościach, zestaw lekarstw, porady techniczne etc.
+
*Równolegle, także aby ułatwić proces przygotowania do wyruszenia w trasę na motocyklu, część serwisu poświęcona zostanie [[Technikalia | sprawom technicznym]]. Propozycje [[Listy pakunkowe | list pakunkowych]] na trasy o różnych długościach, [[Apteczka | zestaw lekarstw]], porady techniczne etc.
  
tl;dr:
+
----
1. Nadrzędnym celem tej wiki jest opisanie w przejrzysty i klarowny sposób wszelkich biurokratycznych zasad związanych z przekraczaniem granic na motocyklu.
+
 
2. Drugim etapem jest budowa bazy wiedzy na temat technicznych aspektów związanych z turystyką motocyklową.
+
'''tl;dr:'''
 +
 
 +
'''1. Nadrzędnym celem tej wiki jest opisanie w przejrzysty i klarowny sposób wszelkich biurokratycznych zasad związanych z przekraczaniem granic na motocyklu.'''
 +
 
 +
'''2. Drugim etapem jest budowa bazy wiedzy na temat technicznych aspektów związanych z turystyką motocyklową.'''
  
 
==Czy mogę pomóc?==
 
==Czy mogę pomóc?==
 +
*Jasne! Na tym polega cała idea każdej wiki. W pojedynkę zrobić taki serwis to kupa roboty, ale przy 200 użytkownikach (a chyba znalazłoby się 200 motocyklistów w Polsce ;] ) każdy miałby do przygotowania mniej więcej tylko jeden kraj świata! Proste prawda? :) Nie trzeba mieć też uprzedniej wiedzy na temat danego kraju.
 +
*Odnajdź interesujący Cię nieopisany kraj i zacznij edytować na podobieństwo jakiegoś już przygotowanego. Możesz korzystać z własnego doświadczenia jeżeli byłeś już w nim motocyklem, lub skorzystać z wiedzy rozproszonej i ją scalić w jeden koherentny artykuł (fora podróżnicze, MSZ).
 +
*Równie ważne jak tworzenie nowych stron i ich hiperlinkowanie w całość, jest rozbudowa i edycja istniejących. Jeżeli znajdziesz jakiś błąd lub nieaktualną informację, daj znać lub sam wykonaj poprawkę.
 +
 +
==Czego nie uzupełniać?==
 +
Na tym etapie, serwis nie przewiduje generowania treści związanych ze zwiedzaniem danego kraju. Są inne, większe serwisy temu poświęcone i nie ma co dublować tej wiedzy. Chodzi tutaj głównie o informacje: gdzie dobrze zjeść, co i gdzie zwiedzić itp. W karcie danego kraju, tego typu informacje powinny być linkowane do źródeł zewnętrznych (relacje z podróży, ślady GPS fajnych tras lub współrzędne na noclegi). Zasadniczo, karta kraju powinna zawierać tylko informacje związane z wjazdem i poruszaniem się po nim motocyklem. Jeżeli wszystkie kraje będą już opisane, to możliwe że stworzy się ich bliźniacze karty, w których zawarte będą tego typu informacje, chociaż wciąż uważam że nie ma co walczyć z serwisami typu [//www.Wikitravel.com Wikitravel]. Pamiętajmy, jednym z głównych celów serwisu jest utrzymanie jego przejrzystości i czytelności.
 +
 +
==Gdzie i jak zacząć?==
 +
*Zerknij na przykładowy [[Szablon kraju]], który jest szkieletem i zestawem wytycznych podczas tworzenia karty danego kraju. Możesz też chwilę poszperać po wiki i zobaczyć jak wyglądają już opisane kraje.
 +
*Znajdź kartę której nie ma lub jest wybrakowana. Pustą kartę poznasz po czerwonym linku do niej. Wystarczy taki link kliknąć i już możesz działać.
 +
=="Ale ja nie potrawie edytować wiki!"==
 +
*Uwierz mi...potrafisz.
 +
*Zestaw komend i narzędzi do edytowania jest znacznie prostszy od tych które znajdziesz na przykład w MS Word. Poeksperymentuj. Trzeba się naprawdę postarać, aby jakąś stronę zniszczyć. Zapisywane są kopie zapasowe więc niech Cię głowa nie boli że coś zepsujesz. Najłatwiej jest zacząć w następujący sposób: Otwórz sobie jakąś kartę kraju na dwóch zakładkach. Na jednej z nich kliknij guzik '''Edytuj'''. Zobaczysz kod źródłowy tej strony i będziesz miał bardzo łatwy pogląd, jakie znaki i komendy odpowiadają za: linkowanie, pogrubianie, podkreślanie. Zawsze też możesz przekopiować cały kod do nowej, pustej karty i edytować samą treść, bez zabawy w formatowanie :)
  
== Na początek ==
+
== Mediawiki info ==
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Manual:Configuration_settings/pl Lista ustawień konfiguracyjnych]
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Manual:Configuration_settings/pl Lista ustawień konfiguracyjnych]
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Manual:FAQ/pl MediaWiki FAQ]
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Manual:FAQ/pl MediaWiki FAQ]
 
* [https://lists.wikimedia.org/mailman/listinfo/mediawiki-announce Komunikaty o nowych wersjach MediaWiki]
 
* [https://lists.wikimedia.org/mailman/listinfo/mediawiki-announce Komunikaty o nowych wersjach MediaWiki]
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Localisation#Translation_resources Przetłumacz MediaWiki na swój język]
 
* [//www.mediawiki.org/wiki/Special:MyLanguage/Localisation#Translation_resources Przetłumacz MediaWiki na swój język]

Aktualna wersja na dzień 01:48, 12 lut 2015

Witaj na nowym Mediawiki projekcie, tworzonym przez motocyklistów dla motocyklistów.

Idea

Głównym celem stojącym za powstaniem tego serwisu, jest ułatwienie procesu planowania międzynarodowej podróży na motocyklu.

  • Często, jedną z największych barier powstrzymujących przed wyruszeniem w podróż bliższą lub balszą, jest ogólnie pojęta Biurokracja. Nawarstwiające się zestawy umów międzynarodowych, przepisów wjazdowych i wizowych, zasad celnych potrafi początkującego motocyklowego turystę bardzo zniechęcić. Czy do tego kraju potrzebuje czegoś poza zieloną kratą? Czym jest to całe CDP i jak je dostać, aby zostało coś na paliwo? Gdzie załatwić wizę do Iranu? Czy chcąc wjechać motorem do Indii muszę faktycznie kupić bilet lotniczy i zarezerwować hotel, czy to może w Chinach obowiązuje ta zasada? Myślę, że każdy z nas zadawał sobie na którymś etapie motocyklowania tego typu pytania. Szukając wśród zasobów internetu, nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na te pytania w jednym miejscu. Owszem, szczątkowe odpowiedzi można znaleźć w licznych forach podróżnych, stronach ambasad, ministerialnych czy PZM (...) ale nigdy nie było to przejrzyście uporządkowane. Do tego przeważnie mieszają się zasady wjazdu samochodem, pieszo, samolotem i rzadko kiedy ktoś w ogóle wspomina o wjeździe motocyklem, a planowanie pierwszej podróż przez kraję inne niż UE to już w ogóle zawrót głowy. Ułatwienie tego procesu to priorytet dla tego serwisu.
  • Równolegle, także aby ułatwić proces przygotowania do wyruszenia w trasę na motocyklu, część serwisu poświęcona zostanie sprawom technicznym. Propozycje list pakunkowych na trasy o różnych długościach, zestaw lekarstw, porady techniczne etc.

tl;dr:

1. Nadrzędnym celem tej wiki jest opisanie w przejrzysty i klarowny sposób wszelkich biurokratycznych zasad związanych z przekraczaniem granic na motocyklu.

2. Drugim etapem jest budowa bazy wiedzy na temat technicznych aspektów związanych z turystyką motocyklową.

Czy mogę pomóc?

  • Jasne! Na tym polega cała idea każdej wiki. W pojedynkę zrobić taki serwis to kupa roboty, ale przy 200 użytkownikach (a chyba znalazłoby się 200 motocyklistów w Polsce ;] ) każdy miałby do przygotowania mniej więcej tylko jeden kraj świata! Proste prawda? :) Nie trzeba mieć też uprzedniej wiedzy na temat danego kraju.
  • Odnajdź interesujący Cię nieopisany kraj i zacznij edytować na podobieństwo jakiegoś już przygotowanego. Możesz korzystać z własnego doświadczenia jeżeli byłeś już w nim motocyklem, lub skorzystać z wiedzy rozproszonej i ją scalić w jeden koherentny artykuł (fora podróżnicze, MSZ).
  • Równie ważne jak tworzenie nowych stron i ich hiperlinkowanie w całość, jest rozbudowa i edycja istniejących. Jeżeli znajdziesz jakiś błąd lub nieaktualną informację, daj znać lub sam wykonaj poprawkę.

Czego nie uzupełniać?

Na tym etapie, serwis nie przewiduje generowania treści związanych ze zwiedzaniem danego kraju. Są inne, większe serwisy temu poświęcone i nie ma co dublować tej wiedzy. Chodzi tutaj głównie o informacje: gdzie dobrze zjeść, co i gdzie zwiedzić itp. W karcie danego kraju, tego typu informacje powinny być linkowane do źródeł zewnętrznych (relacje z podróży, ślady GPS fajnych tras lub współrzędne na noclegi). Zasadniczo, karta kraju powinna zawierać tylko informacje związane z wjazdem i poruszaniem się po nim motocyklem. Jeżeli wszystkie kraje będą już opisane, to możliwe że stworzy się ich bliźniacze karty, w których zawarte będą tego typu informacje, chociaż wciąż uważam że nie ma co walczyć z serwisami typu Wikitravel. Pamiętajmy, jednym z głównych celów serwisu jest utrzymanie jego przejrzystości i czytelności.

Gdzie i jak zacząć?

  • Zerknij na przykładowy Szablon kraju, który jest szkieletem i zestawem wytycznych podczas tworzenia karty danego kraju. Możesz też chwilę poszperać po wiki i zobaczyć jak wyglądają już opisane kraje.
  • Znajdź kartę której nie ma lub jest wybrakowana. Pustą kartę poznasz po czerwonym linku do niej. Wystarczy taki link kliknąć i już możesz działać.

"Ale ja nie potrawie edytować wiki!"

  • Uwierz mi...potrafisz.
  • Zestaw komend i narzędzi do edytowania jest znacznie prostszy od tych które znajdziesz na przykład w MS Word. Poeksperymentuj. Trzeba się naprawdę postarać, aby jakąś stronę zniszczyć. Zapisywane są kopie zapasowe więc niech Cię głowa nie boli że coś zepsujesz. Najłatwiej jest zacząć w następujący sposób: Otwórz sobie jakąś kartę kraju na dwóch zakładkach. Na jednej z nich kliknij guzik Edytuj. Zobaczysz kod źródłowy tej strony i będziesz miał bardzo łatwy pogląd, jakie znaki i komendy odpowiadają za: linkowanie, pogrubianie, podkreślanie. Zawsze też możesz przekopiować cały kod do nowej, pustej karty i edytować samą treść, bez zabawy w formatowanie :)

Mediawiki info